Composition for a Trainstation
sitespecific 20-channel-sound installation, speakers, sound, tape

The investigation of the audible environment of the train station and the railway tracks result in a transformation of the possible daily noises to create a unique and new interpretation of the sound space.

„Composition for a Trainstation“, im Rahmen des Longbridge Art Project in Birmingham, UK.

Der Stadtteil Longbrigde im Süden von Birmingham, UK war geprägt durch die enorme Autofabrik Austin,später Rover. Mehrere Hunderttausend ArbeiterInnen kamen täglich per Zug, Auto oder Bus nach Longbridge. 2005 schloss die Fabrik, und damit verringerten sich die Ströme von Menschen zu den Stoßzeiten drastisch. Im Rahmen des Longbridge Art Projekts, war ich eingeladen eine Ortsspezifische Arbeit für den Bahnhof Longebridge zu entwickeln.
Für „Composition for a Trainstation“ verbrachte ich viel Zeit damit die täglichen Bewegungsabläufe in der regulär genutzten Bahnstation zu beobachten. Mich interessierte der Rhythmus, in dem sich die Menschen durch diesen Transitort bewegten. Aus den Beobachtungen heraus experimentierte ich mit Klängen die ich an der Bahnstation fand. Ich kreierte eine Klanglandschaft, welche zum interaktiven Selbstspielen anregte. Eine Komposition gefundener Geräusche und gespielter (im Sinne eine Musikinstrumentes mit einem Tonabnehmer aufgenommen) Absperrgitter war an einer den Bahnsteig mit dem Bahnhofsgebäude verbindenden Rampe in einer 20 Kanal-Installation zu hören. Die 20 minütige Komposition verlief auf der Rampe sowohl bergauf als auch bergab, so dass Bewegung durch den Klang erlebbar wurde.
Löffel (das Instrument) hingen wiederum in eben diesen Absperrgittern und luden zum selber Sound machen ein.

"WERK and Halle14, (Leipzig) in partnership created an open call opportunity for a Leipzig (Birmingham’s sister city) based artist to create new work for Longbridge Light Festival in October 2014.
The commission was funded by Birmingham City University to support WERK’s ongoing EU sister city and international partnership development to create ongoing artistic and knowledge exchange opportunities.
Leipzig based artist Anna Schimkat spent time in Longbridge, whilst being in residence with Grand Union gallery and studios (GU) in Digbeth throughout September and October. During this period the artist developed new work for Longbridge Light Festival, meeting local people and exploring Birmingham’s cultural offering and art community.
Anna has spent her time observing the daily activity at Longbridge Train Station, becoming particularly focused on the rhythm of people moving through it. Her preoccupation with the experience and sensation of space has lead her to create two site-specific sound works that capture the patterns of transient occupation that are so familiar in suburban train stations. She experimented with recording noise at the Train Station to create interactive soundscapes that were heard throughout the station on the night of the festival." (Text taken from: http://www.lpap.co.uk/post/103557264626/anna-schimkat-leipzig-international)


composition for a trainstation from ABS on Vimeo.


Composition for a Trainstation
sitespecific 20-channel-sound installation, speakers, sound, tape

The investigation of the audible environment of the train station and the railway tracks result in a transformation of the possible daily noises to create a unique and new interpretation of the sound space.

„Composition for a Trainstation“, im Rahmen des Longbridge Art Project in Birmingham, UK.

Der Stadtteil Longbrigde im Süden von Birmingham, UK war geprägt durch die enorme Autofabrik Austin,später Rover. Mehrere Hunderttausend ArbeiterInnen kamen täglich per Zug, Auto oder Bus nach Longbridge. 2005 schloss die Fabrik, und damit verringerten sich die Ströme von Menschen zu den Stoßzeiten drastisch. Im Rahmen des Longbridge Art Projekts, war ich eingeladen eine Ortsspezifische Arbeit für den Bahnhof Longebridge zu entwickeln.
Für „Composition for a Trainstation“ verbrachte ich viel Zeit damit die täglichen Bewegungsabläufe in der regulär genutzten Bahnstation zu beobachten. Mich interessierte der Rhythmus, in dem sich die Menschen durch diesen Transitort bewegten. Aus den Beobachtungen heraus experimentierte ich mit Klängen die ich an der Bahnstation fand. Ich kreierte eine Klanglandschaft, welche zum interaktiven Selbstspielen anregte. Eine Komposition gefundener Geräusche und gespielter (im Sinne eine Musikinstrumentes mit einem Tonabnehmer aufgenommen) Absperrgitter war an einer den Bahnsteig mit dem Bahnhofsgebäude verbindenden Rampe in einer 20 Kanal-Installation zu hören. Die 20 minütige Komposition verlief auf der Rampe sowohl bergauf als auch bergab, so dass Bewegung durch den Klang erlebbar wurde.
Löffel (das Instrument) hingen wiederum in eben diesen Absperrgittern und luden zum selber Sound machen ein.

"WERK and Halle14, (Leipzig) in partnership created an open call opportunity for a Leipzig (Birmingham’s sister city) based artist to create new work for Longbridge Light Festival in October 2014.
The commission was funded by Birmingham City University to support WERK’s ongoing EU sister city and international partnership development to create ongoing artistic and knowledge exchange opportunities.
Leipzig based artist Anna Schimkat spent time in Longbridge, whilst being in residence with Grand Union gallery and studios (GU) in Digbeth throughout September and October. During this period the artist developed new work for Longbridge Light Festival, meeting local people and exploring Birmingham’s cultural offering and art community.
Anna has spent her time observing the daily activity at Longbridge Train Station, becoming particularly focused on the rhythm of people moving through it. Her preoccupation with the experience and sensation of space has lead her to create two site-specific sound works that capture the patterns of transient occupation that are so familiar in suburban train stations. She experimented with recording noise at the Train Station to create interactive soundscapes that were heard throughout the station on the night of the festival." (Text taken from: http://www.lpap.co.uk/post/103557264626/anna-schimkat-leipzig-international)


composition for a trainstation from ABS on Vimeo.